De waarde van een gesigneerd shirt bepalen

Heb je een gesigneerd shirt of een ander sportmemorabilia-item in bezit en ben je benieuwd naar de waarde? Het is lastig om een exacte waarde te geven. Er zijn 3 belangrijke kenmerken die invloed hebben op de waarde:

  1. Authenticiteit
  2. Exclusiviteit
  3. Kwaliteit

Authenticiteit 

Authenticiteit betekent ‘echtheid’. Hoe weet je zeker dat de handtekening daadwerkelijk gezet is door de atleet zelf? Bewijslast is bij authenticiteit cruciaal. Deze heb je in 3 gradaties:

  • Alleen op basis van de handtekening; je kunt op basis van vergelijking, vloeiendheid en stijl veel zeggen over de authenticiteit van een handtekening. Amerikaanse bedrijven als PSA/DNA en JSA geven op basis hiervan certificaten uit. Maar besef: de echtheid kan op deze manier nooit voor 100% worden vastgesteld. Het kan ook gaan om een zeer vakkundige namaak of autopen.
  • Op basis van fotobewijs; met name op de online veilingwebsites worden door fans items aangeboden die zijn gesigneerd bij trainingscomplexen, hotels en vliegvelden. De authenticiteit van deze items wordt vaak ondersteund met fotobewijs. Als de handtekening op de foto één-op-één overeenkomt met de handtekening op het item, dan is het van grote waarde. Is dit op basis van de foto niet vast te stellen, dan moet je voor jezelf nagaan wat de waarde van de foto is.
  • Geleverd met officieel echtheidscertificaat; als je de authenticiteit voor 100% gegarandeerd wilt hebben, dien je een officieel echtheidscertificaat bij het gesigneerde item te krijgen. Essentieel is dat het certificaat is uitgegeven door een gereputeerd bedrijf als De Hand Van Maradona, Icons, Upperdeck, Steiner Sports, en een handjevol anderen. PSA/DNA en JSA hebben een speciaal ‘In The Presence’-programma die aan dezelfde strenge voorwaarden voldoet.

Exclusiviteit

Hoe uniek is het gesigneerde item? De exclusiviteit kun je meten in zowel de vraag- als de aanbodkant.

  • Vraag: hoe populair is degene die het item heeft gesigneerd? Je kunt je voorstellen dat er voor een gesigneerd shirt van Lionel Messi meer geïnteresseerden zijn dan voor een gesigneerd shirt van een speler van PEC Zwolle of ADO Den Haag. Hoe populairder de atleet, hoe groter de vraag, hoe hoger de waarde.
  • Aanbod: hoe uniek is het item? Het shirt dat Pelé droeg in de WK-finale van 1970 werd in 2002 verkocht voor bijna 200.000 euro, het gaat immers om een uniek shirt. De gesigneerde replica-shirts van Pelé zijn verkrijgbaar vanaf €599, aangezien deze is hogere oplage zijn gesigneerd. Als een atleet overleden is, heeft dit ook invloed. Je weet namelijk dat er aan de aanbodkant niets meer bij komt. Zo zijn sinds de dood van Muhammad Ali zijn gesigneerde sportmemorabilia significant in prijs gestegen.

Exclusiviteit is belangrijk, maar volledig irrelevant als de handtekening nep blijkt te zijn. De volgende stap is daarom het belangrijkst: de authenticiteit.

Kwaliteit

In welke staat verkeren de handtekening en het gesigneerde item? Dat bepaalt ook voor een deel de waarde. De kwaliteit wordt gemeten voor zowel de handtekening als het gesigneerde item.

  • De handtekening; de zichtbaarheid en volledigheid van een handtekening is zeer belangrijk. Is de handtekening netjes gezet en volledig? Hoe groot is de handtekening, en staat deze op een logische plek? Items die zijn gesigneerd tijdens een signeersessie hebben over het algemeen de beste kwaliteit, omdat hier de condities optimaal zijn.
  • Het gesigneerde item; een gesigneerd shirt in perfecte staat is meer waard dan eentje die half versleten is. En ook de originaliteit van het shirt is belangrijk: is het shirt origineel, is het een replica?

Deze drie kenmerken bepalen uiteindelijk de potentiële waarde van het gesigneerde item. Het uiteindelijke bedrag wat je er voor krijgt, hangt af van wat je er zelf voor wilt hebben en wat de hoogste bieder er voor wil betalen.