Terug

Waarom ook de Nederlandse voetbalclubs beleidsmatig moeten gaan denken over clubmemorabilia

Waarom ook de Nederlandse voetbalclubs beleidsmatig moeten gaan denken over clubmemorabilia

Met een simpel persbericht maakte Chesterfield Football Club vorige week bekend de medewerking voor het signeren van merchandising sterk in te perken. De club wil dit exclusief bewaren voor hun sponsoren, partners en goede doelen die de club een warm hart toedraagt.

Dat ze in de Engelse voetbalwereld al veel verder zijn in het professionaliseren van gesigneerde merchandising en memorabilia, is bekend. Waarom is dit dan toch opvallend?

Chesterfield FC komt uit in League Two, de vierde divisie in het Engelse voetbal.

Fans reageerden in eerste instantie boos en teleurgesteld op het nieuwe beleid van hun familieclub. Maar is dit terecht?

Nee.

Het clubbestuur herkent de waarde van gesigneerde merchandising en memorabilia en wil deze beschermen. Exclusiviteit is daarbij essentieel. Door aan alle vraag van de supporters te voldoen en geen duidelijk beleid te voeren, daalt de waarde sterk. Hiermee loopt de club inkomsten mis.

Maar er is nog een belangrijke reden voor Chesterfield FC om deze maatregel te nemen. Ze willen namelijk ook hun merk en reputatie beschermen.

De markt voor gesigneerde merchandising en memorabilia is de afgelopen jaren sterk gegroeid en deels geprofessionaliseerd. Echter zijn er veel ‘cowboys’ actief op de markt. Deze personen zwerven bij het stadion, trainingsvelden en vliegvelden, in de hoop een handtekening te bemachtigen van de spelers. 

Deze gesigneerde items worden aangeboden via online veilingwebsites als eBay en Marktplaats. De club en speler verdienen hier niets aan en hebben geen enkele controle, terwijl een derde partij het merk en populariteit commercieel verzilvert. Bovendien worden de fans niet beschermd tegen mogelijk vervalste handtekeningen.

Om als club weer in control te komen, is het essentieel om hier een duidelijk beleid op te maken. Betekent dit dat de gewone fan niet meer om een handtekening mag vragen?

Nee.

Bij Chesterfield FC hebben ze een simpele maatregel voor getroffen die al jarenlang door veel Hollywood-acteurs wordt gebruikt: fans mogen nog altijd spelers benaderen om iets te laten signeren, maar de spelers zullen het persoonlijk aan jou signeren. Een toevoeging als ’voor Peter’ zorgt er voor dat deze gesigneerde items niet geschikt zijn om door te verkopen.

Ook voor de Nederlandse en Belgische voetbalclubs is het tijd om beleidsmatig te gaan denken omtrent de waardevolle clubmemorabilia. Met onze kennis en expertise denken we graag mee.

 

Vergelijk producten Verwijder alle producten

You can compare a maximum of 3 products

Hide compare box
De Hand Van Maradona 9.4 / 10 - 129 Reviews @ Kiyoh
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »